Dennis van de Weerd werkt in Lelystad volledig biologisch

‘Wil mijn nek uitsteken om de markt verder te professionaliseren’

Als Dennis van de Weerd de landbouwschool heeft afgerond, moet hij van biologisch – ‘Dat is maar stoffig’ – niets weten. Inmiddels teelt hij op zijn bedrijf in Lelystad pompoenen, schorseneren, wortelen, zoete aardappelen, prei en spinazie. Alles – juist ja – biologisch. ‘Omdat ik nu weet dat dit de essentie is van agrarisch ondernemerschap; de plant moet het werk doen.’

‘Ik kwam bij een biologische teler die heel mooie preien had en daar niets voor hoefde te doen’, gaat Van de Weerd terug naar het moment dat hij ontdekt dat hij (ook) op die manier invulling wil geven aan het ondernemerschap. ‘De plant moet werken om te groeien en onkruid is zijn grootste vijand. Niet de systemen, maar de grillen van het weer zijn leidend voor de keuzes die ik maak.’

Er wordt al biologisch gewerkt op het bedrijf dat hij in 2001 overneemt. ‘Dat maakte de stap wel wat gemakkelijker’, zo laat hij weten. ‘De consument heeft veel meer een gevoel bij biologische producten. Vaak staat de boer of boerin er met zijn of haar gezicht bij en dan klopt het verhaal ineens.’

Lokaal inkopen

En juist op dat vlak is in de ogen van Van de Weerd nog een hoop te winnen. ‘In Frankrijk en Duitsland wordt lokaal ingekocht als dat kan, terwijl de markt in Nederland zover – nog – niet is. Daardoor weten veel consumenten niet meer waar alles vandaan komt. Toen onze kinderen nog op de basisschool zaten, kwamen die leerlingen ieder jaar bij ons op bezoek. Als mijn kids dan een wortel uit grond trokken, deze langs hun broek schoonmaakten en direct begonnen te eten, dan werden ze met open monden aangekeken.’

Kunst op zijn preigrond

Niet gek dus dat Van de Weerd zijn medewerking verleent aan GROW van Daan Roosegaarde. Hij stelt preigrond beschikbaar aan de kunstenaar, die een lichtgevend droomlandschap maakt als eerbetoon aan de schoonheid van de landbouw, maar ook om aan te tonen dat dankzij speciale kleuren licht minder bestrijdingsmiddelen nodig zouden zijn.

‘Het was een experiment, maar de achterliggende gedachte sprak me aan’, verklaart Van de Weerd. ‘Door middel van kunst de burger en de agrariër dichter bij elkaar brengen. Ik ben echt positief verrast door de reacties. Mensen die er een video over hadden gezien, stopten bij ons voor de deur. Eigenlijk jammer dat er toen al niets meer te zien was.’

Wortelen en schorseneren

De preien zijn inmiddels geoogst. Of de lichtkleuren echt een bijdrage hebben geleverd? Daarvoor was de test te experimenteel. Resultaten behaalt hij wel met zijn samenwerking met Pireco. ‘Ik zit in een bosrijke omgeving en heb daardoor een uitdaging met wortelvliegen.

Oprichter, van Pireco, Wim van Garderen woonde hier vlakbij en zag tijdens zijn ritten naar het werk dat ik wortel teelde. Hij vroeg me of ik een proef met hem wilde doen met Tercol. We hebben een perceel gedaan en ik ontdekte dat de kwaliteit van de wortel beter werd.’

De samenwerking heeft zich inmiddels uitgebreid naar de schorseneren. ‘We hadden veel meeldauw in het blad. Sinds we Herfomyc spuiten, zie ik een verschil van dag en nacht.’

Doen wat een ander niet doet

Vanaf 2001 bouwt Van de Weerd zijn bedrijf uit tot de onderneming die het nu is. Met in de hoofdrol de pompoen. Hij heeft zelf 35 hectare en met hulp van telers verwerkt de agrariër jaarlijks zelfs ruim driehonderd hectare. De ondernemer ziet een gat in de markt, daarbij geïnspireerd door de les die hij van zijn vader meekrijgt: doe wat een ander niet doet!

Met succes, want de afzet is inmiddels meer dan vertienvoudigd. ‘Ik wil mijn nek uitsteken om de markt verder te professionaliseren’, legt Van de Weerd uit. ‘Daarom koos ik ook voor zoete aardappel en heb ik de hoeveelheid schorseneren uitgebreid. We werken met een vruchtwisseling van één op zeven. Zit er dan één bij die niet goed lukt, dan houden we er zes over die wel naar tevredenheid leveren.’

Artikel geschreven door Rik Leonards.

Geschreven door jouw adviseur

Job Simmes

Job Simmes

Technisch adviseur akkerbouw & Marketing

j.simmes@pireco.nl

Besproken producten

Deel dit item

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief waarin we je op de hoogte houden over nieuwe producten en de ervaringen van anderen. We zullen je niet wekelijks een mail sturen maar juist eens in de zoveel tijd.

Welke producten passen bij jou in het teeltsysteem?

Samen met jouw teeltadviseur denken we daar graag over mee.

Job Simmes

Job Simmes

Specialist op het gebied van akkerbouw. Ook marketing en communicatie is hem niet vreemd. Samen met zijn klanten met de poten in de klei, dan is Job tevreden.